fredag 24 december 2010

Inte bara Sveriges nordligaste cykelklubb

Team norrbotten är inte bara Sveriges nordligast cykelklubb med medlemmar från Kiruna i norr till Piteå i söder. Det är även Sveriges bästa cykelklubb 2010. På veteran-SM i somras blev Team Norrbotten faktsikt bästa klubb vilket är smått fantastiskt kan jag tycka. För det första bor vi på breddgrader som inte gynnar landsvägscykling, i alla fall på bara vägar, fria från snö. I kiruna är det till exempel ganska vanligt att det snöar alla månader utom i Juli.

För det andra har vi bara bråkdelen av antalet medlemmar som många klubbar på sydligare breddgrader har. Jag känner inte till vårt medlemsantal i detalj men jag tror det rör sig om ca 30 medlemmar, så även om vi täcker in ett stort geografiskt område, fångar vi inte upp så många medlemmar. Av dessa är tyvärr det endast två tjejer men jag har hört ryktesvägen att vi får förstärkning på den fronten till nästa säsong och jag hoppas att det stämmer.

Jag tycker att vi har några intressanta fenomen inom klubben. Enligt Wikipedia har Älvsbyn 8340 invånare och av dessa är 40 stycken landsvägscyklister. Det innebär att 0,48 % av Älvsbyns invånare är landsvägscyklister. Med motsvarande täthet i Storstockholm (enligt Wikipedia)  skulle det betyda att 9 600 är föreningsanslutna till en landsvägsklubb och det tror jag inte att det är på långa vägar.

Sen har vi Dyranderland, eller Skaulo som det står på den officiella kartan, efter Daniel Dyrander. Skaulo är en by längs E10:an mellan Gällivare och Kiruna med 179 invånare (återigen enligt Wikipedia) och med en väg. Då skulle man kunna tro att det är trångt på "Vägen" men så ligger det knappast till. Vid ett tillfälle var det någon av cykelkamraterna från Kiruna som beklagade sig över att det var så lite vägar att cykla på i Kiruna och då sa Dyrander att vi var välkomna till Skaulo och cykla på "Vägen". Mycket färre än en (1) väg blir det inte.

Vägtäthet i Skaulo (Dyranderland)


Vägtäthet i skåne

Nu ska jag ut och terapipromenera i väntan på att febern lägger sig. God Jul och tack Team Norrbotten för en fantastiskt givande cykelsäsong. Ett särskilt tack till alla gubbarna i H40 som hjälpte till att ro hem SM-guldet på linjeloppet för det är något man inte klara ensam.

God Hjul :-)

torsdag 23 december 2010

Som traditionen bjuder...

Som vanligt blir jag sjuk under julledigheten. Har varit så de senaste 15 (typ) åren och jag vet inte vad det beror på. Kan bara konstatera att så ligger det till och sista dagen på jobbet innan ledigheten så sitter jag här med halsont. Som traditionen bjuder...

God jul!

onsdag 15 december 2010

Ny cykel


Nu har jag äntligen bestämt mig för vilken cykel jag ska köra på nästa säsong. Det har varit lite velande hit och dit. Grunden till velandet är att den cykel som jag velat ha, Fuji SST 1.0, inte går ner i transportväskan eftersom den har fast sadelstolpe (har jag givetvis en bestämd åsikt om också men den tar jag inte nu) och då har jag inte kunnat bestämma mig för vilken cykel jag ska köra med i stället, och så har det hållit på hela hösten. Bor man i Kiruna är det långt till allt och i synnerhet till cykeltävlingar. Förra säsongen var det tävlingarna i Gottne som var närmast och dit är det närmare 75 mil så att kunna flyga med väskan är ett krav för att kunna tävla.

Vid en sista desperat kontrollmätning av diverse mått på både cykel och väska så är det nog så att den förmodligen går att få ner i väskan. Utöver de obligatoriska delarna som styre, pedaler, sadel och hjul, måste även vevparti och bakväxel demonteras. Men då går den FÖRMODLIGEN ner i väskan :-)

Har valt att gå ner en storlek på ramen till 56 vilket gör att jag får ett styre och vevparti som är för för litet. Därför har jag snart ett sprillans nytt Dura Ace vavparti med 172,5 vevar och ett styre med bredden 42 cm till salu. Styret är givetvis kolfiber :-)

Min gamla cykel har hittat ett nytt hem i Trollhättan och den har det nog bättre där nere i värmen :-)

torsdag 9 december 2010

Norwegian är flygets motsvarighet till SJ

Nästan varje gång jag åker med Norwegian är flyget försenat. Ok, att dom har rätt billiga biljetter men dom verkar ha så små marginaler att minsta lilla störning leder till förseningar. Vad tusan, ska jag betala extra för att få komma fram i tid så säg det i så fall. Som vanligt vid varje försening, lovar jag mig själv att inte flyga med luftens SJ men det verkar som att jag lyckas glömma mitt löfte alldeles för ofta. Fast efter dagens resa är jag rätt säker att jag ska komma ihåg löftet för all framtid. Idag har dom kostat mig massor av extra arbetstid i form av telefonsamtal för att boka om möten, övriga flyg, hyrbilar etc. Dessutom direkta kostnader på 3000 kr och en frustration som jag sällan har upplevt.

Antingen måste dom ta betalt för tjänsterna så att dom kan hålla tiderna eller så får dom sluta använda begreppet tidtabeller och i stället använda hålltider vilket det faktiskt är. Dom kan inte skulla alla förseningar på otur. Plex Pettersson gjorde en segerintervju med Stenis under hans glansdagar och Plex tyckte att Stenis hade haft tur som vann. Stenis svarade att det kanske var så men han menade också att det var konstigt att ju mer han tränade, desto mer tur fick han (eftersom han vann fler tävlingar). Kanske nåt för Norwegian?

JAG ÄR ARG NU

onsdag 8 december 2010

Kanooonform!

På tacxvr.com kan man både publicera en server och ansluta sig till en server med Internetracing. Har försökt hitta tillfällen när min träningstid passar något lämpligt Internetrace i den virtuella världen men det har varit svårt. Härom veckan verkade tidpunkten dock stämma och jag anslöt mig till servern. Var tyvärr lite sen så dom andra fyra deltagarna hade redan startat och kommit en bit på vägen. Jag gillar ju att köra race så jag spottade i nävarna och tänkte att trötthet är bara vekhet som lämnar kroppen och tryckte på ordentligt i pedalerna.

Det gick förvånansvärt snabbt att komma ikapp de övriga deltagarna och när jag kommit ikapp så la jag mig sist för att slicka såren lite. Jag tyckte att det gick lite väl sakta och jag behövde knappt ta i något alls för att hänga med. Så kom det en backe på 10% så jag började trycka på lite igen och såg att hastigheten var närmare 40 km/h och dom andra såg ut som att jag passerade stillastående mitt under ett fikastopp. Fick en känsla att allt inte stod rätt till när det gick så lätt och en snabb lägeskontroll bekräftade mina misstankar. Min effekt stod på 0, dvs mitt motstånd fungerade inte alls vilket var orsaken att jag blåste om dom andra i 40 blås uppför en 10% backe. Inte lönt att slösa mer tid på racet så jag hoppade av. Och jag som anade en gryende kanooonform, landade i verkligheten med ett magplask.

Tillbaks till intervallerna!

måndag 6 december 2010

Där satt den

Enligt vinterns träningsupplägg var det dags att öka belastningen på mina tior från och med december men jag har slirat lite på datumet och kom till saken först i går kväll. 380 W blev 390 W. Ökningen kan tyckas försumbar  men det kan jag lova att den inte var. Dessutom är den ett viktigt steg mot midsommarhelgens SM-tempo. Då gäller det att benen kan producera effekt.

fredag 3 december 2010

Julbordspremiär

Det fanns en tid när jag betraktade varje julbord som ett rätt omfattande projekt med en medveten strategi att missa så lite som möjligt på julbordet. Inte för att jag är snål utan för att jag helt enkelt tycker om mat. Til exempel åt jag mycket mat mycket dagarna innan utom dagen D då jag inte åt något förrän det var dags för julbord.

Nu för tiden tycker jag att det är för omständligt med ett julbordsprojekt och möjligen missar jag en sillsort eller två av den anledningen men det kan jag leva med. I kväll är det i alla fall premiär för i år och det ser jag fram mot . A lot :-)