måndag 31 mars 2014

Mallis

Så, då är arbetsdagen slut och i morgon bitti bär det av till Mallis. Satt mig precis ner och pustade ut och kände lugnet att vara redo för avfärd. MEN... Så slår det mig att vinterpälsen på benen fortfarande är kvar. Direkt tänker jag att det blir kvällsskift med hyveln men så umgås jag lite med tanken på att faktiskt runda ön med lite vind i pälsen. Tanken frestar mig lite och beslutet brådskar inte direkt. Jag kommer att cykla oavsett vinterpäls eller sommarpäls.

Tack vare en snabb leverans av www.egons.nu landade min nya cykel förra veckan och i fredags kunde jag montera ihop den för premiärturen i sommarvärmen (nästan) på lördag. Beslutet att byta cykel grundade sig på att jag är less på mekaniska växlar och gärna vill prova den elektroniska varianten i stället. Och min förväntan blev inte besviken efter att ha gjort de första växlingarna. Vilken skillnad mot den mekaniska varianten. Ett tryck=en växling och det går inte att lita på när det gäller mekaniken.

I helgen har vi haft fullt hus och besök av Lindas släkt från både Umeå och övriga Sverige. Mycket trevligt umgänge, väder och mat. Upplägget var lite av knykalasvarianten och förutom att Jag och Linda slipper laga mat i timmar för en eller två rätter blir det massor av rätter och smaker. Ett upplägg som jag verkligen vill rekommendera. Efter en sådan trevlig helg i nya huset känns det lite tråkigt att åka hemifrån, trots att jag sett fram emot en Mallisresa hela vintern och det är ett bra betyg på min tillvaro.

söndag 23 mars 2014

fredag 21 mars 2014

Vardagsrutiner och träning

För mig fungerar träningen bäst när vardagen följer standardrutinerna eftersom jag kan planera träningen flera dagar framåt och maximera träningstiden och träningsinnehållet. Nu har det däremot varit en period där standardrutinerna har slukats av diverse ostrukturerat innehåll. Inget speciell utan bara en massa småsaker. Många bäckar som så att säga.

Träningen i vinter har gått kanonbra och jag har kunnat följa planen som @larssonpetter har gjort till mig så när som på en veckas förkylning. Denna vecka har planen däremot inte matchat verkligheten så idag fredag har det blivit ett träningspass. Startade hårt med 3x20 på planerad effekt vilket skulle följas upp i går med 3x15 men redan efter uppvärmingen insåg jag att det inte skulle gå. Jag tror faktiskt att det är första gången som jag har fått ställa in ett pass när jag väl sitter på cykeln.

I kväll hoppas jag kunna köra en uppsättning 4x4 på en anständig effekt och förhoppningsvis blir det två distanspass i helgen. Sedan får det bli nya tag nästa vecka som får bli uppladdning inför Mallisresan.

måndag 17 mars 2014

Till salu Fuji SST 1.0

Nu säljer jag cykeln jag har haft som tävlingscykel. Pris 12 000 kr. Cykeln finns i Umeå men jag kan skicka den med bussgods mot fraktavgift.

Cykeln är en Fuji SST 1.0 och den är en väldigt styv och lätt cykel (7 kg enligt Fuji) med Dura Ace drivlina, kolfiberhjul och kolfiberram. Ramen har asymmetriska kedjestag för att vara styvare på drivsidan.

Komponenterna är tre år gamla men rörliga delar som tex trissor, kedja, drev och vevlager är bytta och fräscha. Ramen är två år men nylackerad förra året. Förutom en liten lackskada på överröret som är mindre än ett knappnålshuvud är den väldigt fin i lacken. Cykeln har jag använt nästan uteslutande för tävling och knappt använt den som träningscykel.

Just nu är det integrerad sadelstolpe men det följer med en lös (oanvänd) sadelstolpe så att sadelhöjden kan justeras. För den som har lika långa ben eller kortare ben än mig (jag är 188 cm) går det förstås bra att kapa stolpen till rätt längd. Fälgarna är helt i kolfiber (inklusive bromsytan) 58 mm höga och väldigt stabila.

Kontakt:
 
58
Ram
High Modulus D-6 carbon
Vevparti
Shimano Dura Ace HollowTech II w/ Integrated Spindle, 39/53T (177,5 mm vevarmar)
Vevlager
Shimano Press In Bearing system B86
Framväxel
Shimano Dura Ace, F-Type-Braze On Mount
Bakväxel
Shimano Dura Ace, 10sp
Växelhandtag
Shimano Dura Ace STI shifter/brake, 20-speed Flight Deck compatible (högra är bytt till Ultegra)
Kassett
Shimano Ultegra 11-25T, 10sp
Kedja
Shimano Ultegra, 10sp
Hjul
Oval W-945 Carbon Rim w/ Alloy Braking Surface, 58mm rim-700c, Sealed bearings
Bromsar
Oval RB-900 CNC Alloy Dual Pivot w/Swiss Stop Carbon Pads
Växelreglage
Shimano Dura Ace STI (höger är Ultegra)
Styre
FSA No. 42 1 1/8"U- 1 1/2"L Integrated, w/Carbon convex topcap
Styrstam
Oval R-900 Carbon Alloy matrix, 31.8mm, +/-6 degrees
Sadel
Selle San Marco Aspide eller Oval SR-900 Flat w/ Carbon rails
Vikt
15.5 lbs / 7.0 kg






 


torsdag 13 mars 2014

Bloggdags

Tack vare hjälp av @larssonpetter har jag haft en uppåtgående trend på mina effektsiffror hela vintern och egentligen utan något platå eller trendbrott. Men nu är jag lur på om det inte är säsongens första platå som seglar upp. På grund av jobbet fick det bli vila i måndags (inte så smart att blocka ut veckans enda vila första dagen men så blir det ibland när vardagen ska ha ett finger med i spelet) och 2x20 på 340 W i tisdag. Inte ett busenkelt pass men helt klart ett av dom lättare. Men jag fick slita som besatt nästa från start för att mata igenom hela passet som planerat.

Nåja, jag hade ju flygresan i benen och allt det där så ingen direkt hängläpp efteråt. Men distanspasset i går och i morse på 4 timmar gav nya prov på min karaktär och dom planerad 210 W gick inte att skrapa ihop utan jag fick nöja mig 200 W. Helgens 4x4 känns redan som en extra utmaning.

Som tröst ser jag snart fram mot 10 dagar på Mallis med pappan och ena systern. Det ska bli kul och förhoppningsvis varmt och soligt förstås :-)

tisdag 4 mars 2014

En veckas vila


Förra veckan var jag sjuk och fick avstå från cyklingen. För mig var det personbästa i kort förkylning och trots att jag hade feber en dag eller två verkar jag inte alls har tappat så mycket som jag brukar efter en förkylning. Bra där!
Nu har coach Petter (@larssonpetter) skruvat om fokus på träningsupplägget lite vilket betyder mindre tröskel och mer VO2-intervaller. Körde ett uppvakningspass i söndags med ett lätt och kort ”tröskelpass”. I går kväll vred jag på lite mer tid och belastning och körde en 3x15 på 330 w vilket kändes oförskämt lätt. Jag blev klar med träningen i går kväll först vid nio-tiden och när klockan ringde strax efter kl sex i morse kändes det inte helt naturligt att kliva upp och köra ett VO2-pass. Men jag lyckades övertala benen och landade mina treor på mellan 415 och 430 w. Nöjd med tanke på att jag var krasslig förra veckan.