Då är en intensiv tävlingshelg till ända med lite blandade resultat och formbesked. Inledningen på tävlandet skedde i Östersund och Jämthjulingen som var ett kort lopp på 4 mil. Direkt efter start kände jag att kroppen var precis lika kass som den varit senaste veckorna och jag kämpade på efter bästa förmåga. Hopade över spurten och rullade i mål som trea efter Kalle Walleij som tog segern.
Fredagen innebar resa från Östersund till Arlanda som bjöd på GP-lopp ute på en av testbanorna som finns på Arlanda. En kort slinga som vi körde runt på i ganska hög fart under 29 minuter. Åkte mest med långt bak i klungan eftersom jag inte ville risker något. Ändå var jag nära att dras med i en krasch som inträffade mitt på den 50 meter breda målrakan. Rullade i mål med klungan och var nöjd med att ha fått intensiva 30 minuters cykling.
Lördag innebar Luma GP för de flesta i Fuji Racing Frösö IF men för mig och Kalle Walleij innebar det tempolopp i Köping. SÅ efter att ha skjutsat några av ungdomarna till starten för Luma GP så drog vi till Köping. Ett 25 km långt tempolopp som gick på en smal, slingrande och böljande bana som jag aldrig lyckades hitta något flyt på. Kämpade ändå på ordentligt och slutresultatet blev en andra plats, 40 sekunder efter Gingsjö som förstås inte helt oväntat vann.
på söndag var det så dags för Falkenloppet som vid det här laget har blivit lite omtalat på grund av några tråkiga olyckor. Även elitklungan råkade ut för ett par incidenter och den första redan efter ett varv när klungan mötte en bil och eftersom det var för många cyklister i vägen för bilen så tog bilisten till slut sitt förnuft till fånga och styrde in i vägräcket och dess betongpelare i stället för några trikåklädda cyklister på deras plastcyklar. Här är jag faktiskt kluven om hur jag borde reagera. Så klart är jag tacksam för bilistens val men varför körde den så fort och varför var vi så dåliga att flytta på oss till höger sida av vägen? På en sån smal och krokig väg med många krön vill jag påstå att det krävs lite extra av arrangören i form av en aktiv förpatrull eller polis. Nu var så inte fallet vilket också ledde till en del olyckor med bilister vilket är tråkigt av flera skäl. Som cyklist förväntas jag följa trafikreglerna även på tävling vilket bland annat innebär att färdas på höger sida av vägen. Det gör vi inte alltid. Å andra sidan stannar vi heller aldrig för stopptecken under tävling men jag tror ändå att vi egentligen borde göra det av samma anledning. Hur som helst är det alltid tråkigt med olyckor och förhoppningsvis blir det förbättringar till nästa års arrangemang så att vi i alla fall slipper olyckor med övrig trafik.
Tävlingen då? En grupp kom i väg ganska tidigt i loppet med Kalle Walleij från Fuji Racing så jag kunde sitta ner i sadeln i täten på klungan för ge gruppen lite extra försprång. Som alltid när det går för saskta i klungan blir det utbrytningsförsök och jag gick med i några i hopp om att få en bekväm resa längst bak i gruppen eftersom Kalle fanns med längst fram. Efter några misslyckade försök som blev inhämtade beslutade jag mig för att sitta ner lugnt och fint i sadeln hela vägen in till mål för att inte (för ovanlighetens skull) tömma mig helt på krafter eftersom det stundar ett SM nästa vecka (tips till Tom Wieselblad). Efter knappa tre timmar rullade jag i mål i andraklungan som var ca en minut efter en ganska stor första klunga där Kalle inte riktigt orkade följa täten ända in i mål. Lagom trött för en gång skull.
Nu väntar mestadels lättare och ett par hårdare pass inför SM-tempot på torsdag nästa vecka.
Glöm inte chippet...
SvaraRaderaVill slå ett slag för detta http://oijer.blogspot.se/2013/06/mejlade-scf-igar.html
SvaraRaderaOch jag håller med, jäkla SCF dom vill VERKLIGEN att så få som möjligt skall cykla och ännu mindre tävla...IDOITER!
SvaraRaderaLycka till på SM !
SvaraRaderaHoppas bästa formtoppen infinner sig just då :-)
Mvh/Åberg