tisdag 19 oktober 2010

Aluminiumfälgar eller plåtfälgar


Nu snöar det på bredden ute (var annars) och det känns som att nu har vi passerat "point of no return" på årstidsfronten i Kiruna. Årets vinter har nog kommit för att stanna, till juni eller nåt. För ovanlighetens skull bytte jag faktiskt till vinterhjul i god tid denna gång och då slog det mig att det är rätt vanligt med plåtfälg på vinterhjulen och aluminiumfälgar på sommarhjulen. Antar att det beror på att bilen ska vara snygg större delen av året vilket plåtfälgar knappast bidrar till. Stylade alufälgar är ju betydligt snyggare.

Det var då som jag blev osäker på om man ska vända på resonemanget i Kiruna, dvs aluminium på vintern och plåt på sommaren. Vinterdäcken sitter ofta på from början av oktober och förmodligen fram till slutet av april. Vill man mjölka ur det sista av fjällen behåller man kanske vinterhjulen på även en bit in i maj. Oktober tom april får jag till 7 månader så det kanske är så att jag skiftar fälgar nästa gång jag köper däck och sätter aluminiumfälgarna på vinterhjulen i stället för sommarhjulen. Jag vill ju ha snygga hjul så stor del av året som möjligt. Och visst! Jag skulle kunna ha alufälgar på både vinter- och sommarhjulen men då faller ju hela resonemanget.

2 kommentarer:

  1. Plåt eller aluminium?????
    Vad snackar du om????

    http://www.carbonfibergear.com/weds-sport-full-carbon-fiber-wheel/

    SvaraRadera
  2. Ja, dom skulle ju funka året om kanske. Cyklister är uppenbarligen inte de enda nördarna här på planeten.

    SvaraRadera