måndag 17 december 2012

Effektmätare

Mina iakttagelser efter att ha jämfört min Tacx Fortius med Powertap (PT). När motstånden är det samma som det blir när man cyklar utomhus (tyngre växel, högre kadens=tyngre motstånd)  visade de båda givarna läskigt lika, oavsett kadens, växel eller hastighet.

Däremot när effekten var konstant visade givarna lite olika. På låg effekt 150 W var jag tvungen att köra på lilla kakan annars visade PT lite mindre (ca 140 W). Men när jag körde på lilla kakan och 150 W visade de båda givarna lika.

På 400 watt var förhållande omvänt. Om jag körde på lilla kakan visade PT ca 430 W medan Tacxen visade 400 W. När jag la upp på stora kakan visade dock båda givarna 400 W.

Så var det men mina resultat. Innan jag startade passet kalibrerade och justerade jag båda givarna enligt mina rutiner. Jag upprepade även proceduren efter ca 30 minuter cyklande när utrustningen och cyklisten hade blivit varma. Jag har läst lite om andra som gjort liknande försök men kommit fram till andra resultat där givarna varierar rätt påtagligt. Jag kör med version 4.4 på Tacxens programvara, kanske det har blivit uppdateringar på effektberäkningarna?

2 kommentarer:

  1. Jo man kan ju hoppas att 4.x har blivit bra, men jag är skeptisk.
    Jag som har facit VARJE gång jag kör kan (som sagt innan) meddela att variationerna är spridda, ibland så visar det obehagligt rätt och vissa andra gånger oroväckande fel (åt båda hållen)
    Har även sett vissa symptom olika beroende på vilket typ av program Tacx:en kör på, watt/distans, slope/time, ja alla de där olika man kan välja på. Precis även som du säger helt olika på lilla och stora kakan. Men det jag är mest irriterad över är dess oförmåga att HÅLLA samma effekt hela tiden ut. Tacx:en visar samma medans facit PT sjunker sakta efterhand som intervallerna betas av, (dock glädjande om man inte vet bättre då man tror man är bättre än irl)

    Har du ett ex av 4.x som jag kan kasta in i burken så kan jag också testköra?!

    SvaraRadera
  2. Riktigt kul att den visade så pass rätt, förutsatt att nu PowerTaphjulet visar rätt. Men det pekar ju även på att din känsla bör ha varit rätt. Personligen tycker jag känslan borde räcka långt, eftersom jag alltid kör med "facit" och tycker känslan nästan alltid stämmer mot siffrorna - tyvärr. I slutänden försöker dock jag inbilla mig att det är träningseffekten som är den viktiga, snarare än displayens siffror...

    Steff: Du sa ju att du redan hade den senaste mjukvaran, har du bytt tillbaka för att få högre effekt?!? Det är fusk! ;-)

    SvaraRadera