tisdag 4 december 2012

Snön fortsätter att falla

Det fanns en tid före cyklingen när jag åkte mycket skidor och vad glad för varje snöflinga som föll. Jag flyttade till och med till Kiruna för att få riktiga vintrar med mycket snö men tillvaron förändrades. Det fanns alltid mycket snö i Kiruna, inget problem där. De fem år som jag bodde där snöade det alla månader utom juli varje år. 2007-06-12 fick jag ett sms från en kompis som satt på planet till Arlanda som blev försenat för att man var tvungen att avisa planet. Det händer inte på så många ställen i mitten av juni.

Till råga på allt så avtog mitt intresse för skidåkning ganska mycket när jag väl hade flyttad dit och i stället så började jag med landsvägscykling. Snacka om ironi i den högre skolan. Om man räknar bort E10:an av säkerhetsskäl eftersom det går för mycket tung trafik på vägen och det saknas väggren så återstår vägen till Nikkaluokta som efter 6,5 mil slutar i en vändplan. Utöver den så finns vägen till Essrange som även den slutar i en vändplan fast, efter 4 mil. That´s it!

Jag har skrivit om det förut eftersom det är speciellt med landsvägscykling i Kiruna. Men faktum är att det går faktiskt bättre än man kan tro. Visst blir det enformigt men att cykla samma sträcka ut som tillbaks är inte så tråkigt som det låter. En stor fördel är att man lär sig på minuten hur lång tid passet kommer att ta. Dessutom ligger det nära till hands att köra mer på tempocykeln än linjecykeln eftersom det blir koertare pass och mer stirra ner i gatan och försöka tränga bort demonerna som skriker om att mjölksyranivåerna är alarmerande höga. Då spelar det ingen roll att det är en vändplan 3 mil bort. Dessutom var, och är, det fortfarande många i Kiruna som kör mycket på tempocykeln och är duktiga tempoåkare. Norrbotten kan stoltsera med inte bara flera VM-guld genom Tomas Åberg utan även flera SM-medaljer i veteranklasserna av alla valörer.

För att återgå till vardagen så lönar det sig inte att gnälla över snön. Den kommer mer eller mindre varje dag nu, tillsammans med kylan. Nedräkningen till GC är ständigt närvarande och hjälper till att hålla motivationen igång. Nu är det två och en halv vecka bort innan planet lyfter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar