torsdag 22 augusti 2013

Luft under vingarna igen

Efter TOJ har cyklingen gått på sparlåga. Det har blivit något enstaka pass på crossen mellan hemmet, hunddagis och jobbet på universitetet. Med fokus på komfort och nöje, absolut inte ansträngande.

I måndags kände jag mig modig och dammade av TT-cykeln eftersom den stackaren har stått i ensamheten sedan U6. Med en måttlig iver bestämde jag mig för att vara med på Gimonäs tempoträning som traditionsenligt körs på måndagar. Det visade sig att antaleet deltagare som anslöt sig till träningen sträckte sig till mig själv, Kalle W och Tom P. Vi spottade i nävarna och körde de dryga 21 km som banan mäter och för egen del kunde jag se på cykeldatorn att snittfarten på var ovanligt hög och i mål fick jag en tid på 27:30 vilket är 40 sekunder (typ) än vad jag kört tidigare i år. Klart överraskad men förstås lite lättad och glad.

Stärkt av måndagens ljusglimt lastade jag cykeln i bilen och drog till Piteå i tisdags för att vara med på årets sista Rekordmil som arrangeras av Piteå CK. Som traditionen bjuder serveras det även tunnpannkakor (eller plättar beroende på vad man föredrar) efter loppet. Förutsättningarna var inte dom bästa vädermässigt eftersom det fram till starten hade varit ett riktigt ordentligt regnväder så vägbanan var ordentligt blöt och luftfuktigheten påtaglig. Jag hade ju tänkt försöka cykla snabbt och ge Thomas Åbergs rekord från 2004 en match men när vädret inte matchade mina förväntningar kände jag mig inte lika övertygad om att det var rekordläge. Som uppvärmning körde jag en repa på banan och så på klockan att det tog 14:15 trots att jag verkligen tyckte att jag tagit det lugnt. Då förstod jag att jag hade kanonben och rekordtiden på 12:52 skulle kanske få sig en match ändå.

Direkt från start kände jag att det gick snabbt och efter en km var snittfarten över 50 km/h. Under hela loppet var det snittfarten som fick vara min morot och när jag under större delen av banan kände att det var lätt att hålla en hastighet på 47-48 km/h gick det lätt att motivera mig. Sista biten mot målet gjorde den sena timmen och de mörka molnen att jag inte kunde se siffrorna på cykeldatorn eftersom det var för mörkt. Efter lite petande på datorn kunde jag slå på bakgrundsbelysningen så att jag kunde se snittfarten igen. En sista ansträngning sista 100 m mot mål och jag kunde stoppa klockan på 12:45. Men jag vet av erfarenhet att autopaus ibland kan slå på och stoppa tiden så jag var inte alls säker på om jag fått en felaktig tid på min klocka. Kvällens arrangör och tidtagare Mikael Lundberg kunde dock verifiera min tid och det prestigefulla :-) banrekordet hade slagits.

Thomas Åberg påstås ha lovat en comeback om hans rekord skulle slås och det hoppas jag att han håller.

Efter TOJ var jag moloken, modstulen och genuint less på att cykla. TOJ var slitsamt med dåligt resultat och jag hade investerat mycket tid av min och Lindas gemensamma semester för cyklingen. Till ingen nytta! Jag visste ju inte om det var formen som var dålig eller om åldern eller något annat faktiskt hade påverkat min prestationsförmåga för gott. Nu är det inte rimligt att dra jättestora slutsattser baserade på två tempolopp men bevisligen så kan jag köra snabba tempolopp just nu och benen känns hur starka som helst. Vad det innebär för min motivation tänker jag låta vara osagt tills vidare. I går kväll tog jag en whiskykväll i goda vänners sällskap och i dag har jag inga som helst planer på träning. Kanske i morgon, kanske i övermorgon. Men inte i dag.
Plättar efter målgången i tisdags. Världsklass på arrangemanget.

5 kommentarer:

  1. Grymt att värma upp utan att ta i på en av mina bästa tider!!
    Snacka att självförtroendet fick sig en törn, tur att jag inte är så lättstött :)
    Vi tar en badmintonmatch nån gång så jag (kanske) får dominera i nått

    SvaraRadera
  2. För två veckor sedan hade tiden på milen säkert varit en minut sämre än den blev nu. Det är ju inte så ofta jag klarar att köra nästan 50 km/h på platten utan att stumna direkt. Men när det händer är det häftigt. Är det inte när man spelar badminton som hälsenorna brukar gå av på män i vår ålder :-)

    SvaraRadera
  3. Grymt Mats!!
    Stefan håll dig borta från badminton, Mats har rätt!!! =)

    SvaraRadera
  4. Stort Grattis Mats !
    Rekord är till för att slås men någon comback för att sätta några kanontider i min ålder är inte på dagordningen :-) Men du ser där vad vila sig i form handlar om. Jag hade den förmågan att tordas vila och ta det lungt inför t.ex VM, SM kanske jag inte fokusera så mycket på det inför rekord milen precis, men många cyklister har inte nerver att lysna på sin kropp och vila sig i form inför något vikliga lopp som de vill sätta kanontider på. De tränar bara hårdare och följer sina cheman. Är man då över 40 hinner man inte få snabba ben. Du har tränat super bra i år och tidigare år, har super bra grund och fick en bra viloperiod, och helt rätt efter en sådan viloperiod skrämma igång benen och sen åka till Piteå och slå ett gammalt rekord. Kom i håg den viloperiod du haft som ledde till att du återfick styrkan i benen, skriv upp det och kopiera upplägget till nästa SM så gör du förmodligen ett pers :-) Att träna mycket kan de flesta, men att träna rätt utifrån sina anlag det är inte så lätt. Sen ska man ju ha talang för sin sport också och det har du ju, men du börjar också komma till åren, 40-45 var mina bästa år.
    Grattis !

    Mvh/Åberg

    SvaraRadera
  5. Tack, Thomas (Världsmästarn). Kan inte annat än att hålla med om att jag behöver bli bättre på att vila.

    Jag har mina kanaler som ibland viskar att du varit ute och luftat cykeln. Jag tycker det är uppenbart att många norrlänningar är bra på att köra tempo. En trolig förklaring till det är att det finns en kultur att träna och tävla i tempo. Tempo är en fullvärdig gren inom landsvägscykling i Norr- och Västerbotten vilket den inte är i alla andra delar av landet. Att den finns hos oss tror jag att du har en väldigt stor del i. Ditt tidigare engagemang och förstås dina framgångar. Jag vet i alla falla att mitt eget intresse för tempo tog fart efter att ha sett dig köra tempo.

    Hoppas att du kan se cykeln som ett motionsalternativ framöver, även om det inte blir aktuellt med någon comeback.

    SvaraRadera