tisdag 17 september 2013

Fjällvandring

Av alla kommentarer från det förra inlägget att döma är det många som är både intresserade och insatta i effektmätare. Det förvånar mig dock att det trots att det finns förhållandevis många leverantörer på marknaden att det fortfarande är så pass höga priser. Fortsättning följer för min egen del eftersom jag har en del att begrunda, besluta och inhandla.

Helgen tillbringades med Linda och Pirac (alias "Peson", "Pedro el Negro", "Prutten", "Skrutten" beroende på tillfälle) i trakterna kring Marsfjället med utgångspunkt från Fatmomakke. Tanken var att vandra ut på fredag och hem på söndag med en mellandag på lördag när vi skulle kunna softa lite. Vädret var dock inte på sitt bästa humör på söndag vilket gjorde att vi valde att gå hem redan på lördag. Då fick vi finväder både ut och hem förutom de sista tio minuterna på hemvägen när regnet gjorde entré. På grund av regnet blev det också säsongens första löpsteg. Dessutom med packning och utförsbacke så ni kan ju bara försöka gissa graden av träningsvärk som jag har i låren just nu.

Under min tid i Kiruna var fjällbesök vanliga, speciellt de första två tre åren. Men sedan dess har det blivit färre besök så detta var en väldigt kärt återbesök i fjällterräng för min del och resan kommer att finnas med i minnet under lång tid. Prutten är 12 år och fortfarande pigg för sin ålder och hade inga problem att hänga med på vandringen men tiden går och kanske var detta hans sista besök i fjällen. Jag hoppas inte att det blir så men i så fall var det ett lyckat och värdigt besök. Han fick spana efter både ripa och ren, äta ordentligt med mat och sova kungligt i tältet.

 

 
Hittat renhorn. Busa? Någon?
 
 
Ta hit!
 
 
Myser!
 
 
Snygg!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar