torsdag 12 september 2013

Motions-mode och effektmätare

Nu har cyklingen övergått från tränings- och tävlings-mode till motions-mode. För mig innebär det att jag cyklar en timme på morgonen på väg till jobbet i den fart som jag för dagen anser vara bekväm. Helgerna har varit cykelbefriade några veckor och om det kommer dom att vara även några veckor till.

Det är oroväckande tilltalande att cykla i bekvämlighetszonen men för att ha motivation som räcker hela vintern är det nödvändigt att tillåta mig att befinna mig där just nu. Närhelst jag önskar och utan något dåligt samvete.

Eftersom jag fått låna ett PT-hjul av kamrat Nilsson i Älvsbyn (tack Per) har jag under mina senaste motionsrundor kunnat roa mig med att blänga på efffektsiffrorna. Jag blir tyvärr mer och mer övertygad om att jag verkligen vill ha en effektmätare. Dock tycker jag inte att det finns någon som passar mina behov och samtidigt har ett överkomligt pris.

- P2M är egentligen min favorit men eftersom jag kör med 177,5 cm vevar (jag vill inte byta till kortare) blir det ett kalas på ca 13 000 kr och det är för mycket. Quarq som bygger på samma princip saknar temperaturkorrigering blir något billigare men fortfarande runt 10 000 kr.
P2M
 
Quarq
 
 

- Stages Power blir billigare och kostar runt 6 500 kr men då mäter den bara på ena vevarmen och jag är inte övertygad om att det är tillräckligt. Är det någon som kan tipsa om ett test när man jämfört denna med andra effektmätare?


Stages Power
 
- PowerTap (PT) är kanske den billigaste men då är den ju fast i hjulet och eftersom jag använder flera hjul så skulle denna lösning bli den absolut dyraste lösningen. Dessutom går den inte att montera in i diskhjulet som jag har när jag kör tempo.

PowerTap 
 
- Sen finns det denna som fortfarande inte finns på markanden vilket begränsar möjligheterna en del: http://www.mynewsdesk.com/se/science_park_halmstad/pressreleases/svensk-effektmaetare-satsar-paa-crowdfunding-897364

15 kommentarer:

  1. En Stages Power Meter är på väg hem till mig just nu, ska bli intressant att testa. Visst är det väl en nackdel att den bara mäter watten på ena benet, men dcrainmaker gjorde ju tester som visar att även om man har olika starka ben så blir totala watten inte så tokiga. Men det viktigaste är väl att mätaren visar samma watt varje gång oavsett temperatur osv osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stefan Lindbäck får ju också samma värden på SP som på sin PT (se nedan). Var har du beställt din SP?

      Radera
  2. Jag hade då ett PT-nav inmonterat i mitt Zipp disk hjul, fungerade klockrent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, det var ju förvisso positivt men fakta kvarstår dock att jag har flera hjul som jag använder regelbundet. Får fundera vidare.

      Radera
  3. Stages utan tvekan om kostnaden är en faktor. Min visar på pricken samma som min PT (jo jag har två effektmätare).

    http://www.dcrainmaker.com/2013/09/power-buyers-edition.html

    http://alex-cycle.blogspot.se/2013/08/which-power-meter.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stagepower är ju onekligen den mest prisvärda lösningen tror jag. Låter lovande att du får liknande värden med PT. Ska läsa lite på länkarna du postat. Tack!

      Radera
  4. Hej Mats! Titta på Ibike newton +. Köpte en i vintras är grymt nöjd med den. Bra pris runt 6 tkr. Suveränt dataprogram, lätt att flytta mellan cyklar, låg vikt typ 70 gr och en massa indata mer än kraft. vind, fart, puls, lutning, tid , temp etc allt utom gps. http://www.ibikesports.com/

    Mvh Jonas Bohr

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där! Ytterligare ett alternativ. Tack för tipset.

      Radera
  5. Jag köpte min Stages från Ebay, försökte få tag på en genom diverse US-baserade webshoppar men det sket sig då jag bara har svenskt kreditkort(hade en US-adress att skicka till men de krävde US-kreditkort).

    Stages lanseras ju i England strax, kanske går att få tag på därifrån. http://www.saddleback.co.uk/stages-cycling

    När jag var i kontakt med Stages så lät det som att den även kommer till Sverige inom en snar framtid.

    Ett annat alternativ är: http://www.brimbrothers.com men deras modell har inte börjat säljas ännu även om man kan anmäla intresse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för alla bra tips. Känns som att Stage-lösningen ligger närmast till hands.

      Radera
  6. Du får sälja ditt vevparti och köpa ett rotor i rätt längd (om det passar på din cykel) sedan köper du ett power2max. Du hamnar på 10' minus vad du får för ditt vevparit men du har rätt längd på veven och med temperaturkorrigering.

    Annars kommer detta nu under hösten, inte direkt billigt. troligen runt 13-15 tusen.
    http://www.cyclepowermeters.com/rotor-134-c.asp

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rotors egen lösning var som sagt inte billig. P2M är som sagt min favorit men även om jag får en tusing för min gamla vev så är det fortfarande rätt mkt pengar. Måste funder ett tag till :-)

      Radera
  7. Ajdå, blev du köpsugen nu - det var inte alls meningen... ;) (varsågod)

    SvaraRadera
  8. Köp en av varje, pengar är ju bara papper ju :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske det, men dock i begränsad mängd. Tyvärr :-(

      Radera