måndag 1 november 2010

Effektbaserade intervaller

Det känns så kontrollerat till en början. Första intervallen, visst man får ta i lite men inte desto mer. Under andra intervallen stiger pulsen något och soffan i ögonvrån börjar se allt bekvämare ut. När den tredje intervallen startar börjar jag ana oråd: Ska jag verkligen klara alla fem intervaller på den bestämda belastningen? Nåja, jag är envis och tar mig igenom även den tredje och ser ljuset i tunneln efter tvåminutersvilan på 100 watt. En bit in i den fjärde intervallen inser jag att det kommer att gå men att det kommer att kosta. Uttrycket "det finns inga gratisluncher", stämmer även på intervallträning. Den femte intervallen var för djävlig, helt enkelt. Ska inte försöka klä in det i nåt annat.

Men nu kommer belöningen. Genom att klara alla intervaller (5 x 10 minuter plus inledning och avslutning) på 380 watt har jag hittat den nivå som skall förbättras under vinterns träning. Till våren är planen att den skall vara högre. Hur mycket högre behåller jag för mig själv, men en sak är säker: VR-trainer är en potentiell vinterräddare för en kirunacyklist. Fin skit som Wieselblad kanske skulle ha sagt.

Hade premiär i skidspåren i går och det var fantastiskt fina förhållanden. -1 grad, nydragna spår och nysnö i träden. Lite som ett vykort. Läste att Kalla och landslaget kommer på träningsläger i veckan vilket säkert var anledningen till att spåren är så fantastiskt fina. Längtar till nästa tur :-)

8 kommentarer:

  1. Jäklar, 380w på wattmätaren, grymt, själv är jag glad om jag är över 300w på 1 minut typ...

    Min undran är dock om man kan ställa in trainern på en specifik watt åsså kvittar det om man håller 80 eller 120 i kadens, den justerar motståndet automatiskt eller?? Förklara lite närmare...
    Måste man upp på den värsta trainern eller kan man klara sig med en enklare trainer för det? Som det är nu kör jag med watt hjulet och då får man ju själv hålla koll på att verkligen mata på så watten blir rätt, och då blir det ju som lättare att fuska lite om du förstår...

    SvaraRadera
  2. Om Tacxsen är inställd på ett visst motstånd så håller den det motståndet oavsett vilken kadens man håller. Kanonbra faktiskt. Om man kör på riktigt tung belastning får man dock passa sig för att hamna på en allt för låg kadens för då finns det risk att det tar tvärstopp.

    Man kan klara sig med en enklare trainer, bara man kan välja att justera motståndet elektroniskt.

    SvaraRadera
  3. Det var ju just det som är grejjen kan jag också tycka, alltså att den håller motståndet så får man själv välja kadens så att säga

    Funkar det på någon enklare modell, eller är det denna dyrgrip som gäller om man ska få den funktionen...? Har du koll på det?

    Har du kollat watten jmfr med tex ett powertap, hur mycket skillnad det är mellan de två mätvärdena, helt oväsentligt iofs om man hela tiden kör med samma system, men kan va kul att veta så kanske man inte känner sig lika förnedrad, man kan ju hoppas att tacxen visar 59% för mycket ;-)

    SvaraRadera
  4. Låter härligt med VR trainer. Är det därför vi inte ser dig och Janne på sportsclub? =)

    Mvh Henrik

    SvaraRadera
  5. Ja, för min del är det iaf därför. Det bästa med att träna hemma är att det blir minimalt med OH.

    SvaraRadera
  6. Har du skaffat nån 180 vev ännu??

    SvaraRadera
  7. Fy fan Mats!!!
    380Watt med en ökning till 390??
    Hur fasen gör man det! Börjar förstå varför du är så vass nu :-)
    Det finns liksom inga hemligheter, utan träning, träning och så lite mera träning...
    Jag böjer mitt huvud för mästaren...
    /Mats

    SvaraRadera
  8. Det grymma är ju att öka motståndet några procent. Hur mycket rätt eller fel trainern beräknar effekten har jag ingen aning om. Det viktigaste är att den gör lika mycket fel varje gång.

    Jag tror jag är rätt bra att motivera mig att träna hårt. Fast det är klart att ibland blir även jag lat (fast säg inget) ;-)

    Du verkar ju grymt motiverad Mats och det är kul. Tror att du köpt tempocykel också så din fart kommer helt säkert i sommar.

    Vi ses i Arcus i januari :-)

    SvaraRadera