fredag 19 november 2010

WC-premiär

I morgon är det WC-premiär i Gällivare för längdåkarna och förhoppningsvis åker vi ner (hur många åker ner egentligen) till Gällivare på söndag och kollar in stafetterna. Är mer imponerad av att se grabbarna och tjejerna när dom kör klassiskt än när dom kör skate. För mig är skate mer köttande medan den klassiska stilen kräver ett stort tekniskt kunnande. Kommer ihåg från tiden när jag bodde i Umeå och det var WC i Gamliaspåren. En av backarna (kallkällbacken) var en skräckupplevelse och en pina att stappla sig uppför men när killarna kom (masstart) med Hjelmeset i täten var det långt i från något stapplande. Dom körde med glidfas uppför backen! Och inte behövde dom lägga sig ner på toppen och dreggla i snön heller. Det var fantastiskt imponerande att se.

Körde en timmes skate med Dyrande i eftermiddag och redan direkt förstod jag att det skulle bli ett hårt pass. Kastade ett getöga på pulsklockan genom dimman och såg att vi hunnit 10 km första halvtimmen. Rätt lättåkt avsnitt men ändå... Inte så konstigt att det var dimmigt ute. Kämpade på så gott jag kunde men Dyrander var flera snäpp snabbare samtidigt som det var mitt 2:a skatepass för året så skymningen tillsammans med mjölksyran gjorde att det blev ett riktigt tufft fast bra pass. Dessutom skitkul att ha sällskap och framför allt att ha någon att jaga.

Nu ska jag uppdatera programvaran på min trainer :-) Natti, natti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar