torsdag 21 juli 2011

Humlor


Som landsvägscyklist går det mig emot att köra med insektsnät framtill på hjälmen. Det hör liksom till mtb-cyklingen men inte till landsväg. Men att följa stilpolisens regler (eller är det kanske mina egna principer?) får ju till följd att det slinker in en och annan fluga mellan ribborna på hjälmen. Det gör kanske inte så mycket för dom hårfagra kollegorna i branschen men för mig som saknar hår på huvudet betyder det oftast att det blir närkontakt mellan flygfä och hud.

En liten fluga eller mygga gör varken till eller från men nu har det hänt två gånger att det är en humla som misstolkat sina radarsignaler (eller möjligen haft tekniska problem) och frontalkrockat med min skalle. Smällarna tar inte död på humlorna. Dom blir inte ens medvetslös utan tvärt om blir dom stressade och förmodligen förvirrade över situationen så det börjar svida på skallen, precis på ett ställe där jag inte kommer åt med ett finger, hur jag än petar och försöker flytta omkring hjälmen.

Detta tafatta försök från mig gör bara att humlan blir ännu mer stressad och det svider ännu mer vilket gör mig  ännu mer stressad och så har vi den välkända onda spiralen. Återstår bara att stanna så snabbt som möjligt för att kunna slita av sig hjälmen och krafsa bort den eländiga humlan så att jag kan pusta ut och fortsätta.

Så till er humlor som läser detta vill jag informera att situationen är inte på något sätt allvarlig om ni skulle klämmas fast under lite frigolit. Sitt helt still tills dammet har lagt sig och leta sedan upp närmaste nödutgång. Smyg iväg dit och sedan vidare mot friheten. BÖRJA INTE KRAFSA I PANIK. Ni stressar upp piloten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar