torsdag 12 juli 2012

U6 etapp 4

Idag stod det gp på programmet. En kort banan centrala Tidaholm som skulle avverkas 25 varv. En grupp på ca 10 åkare kom loss men fick ingen större lucka till huvudklungan. Det ropades att gapet var 20 sekunder vilket danska som har ledartröjan fick köra ikapp.

Den som kört gp vet att det är odrägligt att ligga långt bak i klungan och gummisnoddseffekten gör att jag fick ligga över tröskeln nästan hela tiden. Vidrigt! Varför inte ligga långt fram då? Ja, för att det vill nästa alla 100 andra cyklister göra så det är antingen att ta en fight eller att förlita sig på turen. För mig fungerade turnmetoden och med 9 varv kvar hamnade jag på femte hjul bakom en dansk som jobbade för att täta luckan till isbrytarna. Under de närmaste 6 varven kunde jag ligga kvar på min tätposition och vilken skillnad det är jämfört med att ligga långt bak. I täten gick det med ett jämnt tempo och jag låg hela tiden under tröskeln.

När det återstod 3 varv gick grupperna i hop och i stället för att fortsätta köra och behålla en tätposition så slog jag av som alla andra varvpå gruppen klumpades ihop och sim salabim var jag sist igen och effekt det orkade jag inte ta mig fram till täten utan rullade nöjd i mål med huvudklungan.

Sammanfattningsvis är jag nöjd med etappen och benen fungerade väldigt bra även idag. I morgon är det en kort linjeetapp på 7 mil som ska avverkás och nu ska jag ut och resa banan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar