onsdag 6 mars 2013

Brevet från Transportstyrelsen

I mitt förra inlägg publiserade jag ett mail till Transportstyrelsen som jag nu har fått svar på.

"Hej Mats  !!!!

Maxbredd på ett fordon i sverige är 260 cm.

Att bygga en så bred cykelkärra gör att du förmodligen bryter mot trafikförordningen som säger att " en trafikant ska uppträda så att han/hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

Vidare sägs i samma förordning

Cyklande får inte transportera gods som är så tungt eller stort att cykeln inte kan manövreras på ett säkert sätt eller så att annan trafik hindras."

Då undrar jag förstås lite på den första formuleringen om att inte störa annan trafik. Om jag cyklar på vägbanan i 25 km/h med en jättebred cykelvagn, är jag då mer störande än en bil som är lika bred men som kör i 30 km/h (vilket i Umeå är en vanlig hastighet i stan)? Tänker också lite på ett tidigare konstaterande som jag läst på webben om att varför betraktas cyklister som kör 30 km/h som Tour de France-cyklister medan bilister som färdas i samma hastighet som klocka och förnuftiga?

Jag kan säga så jäkla mycket om bilisters attityder mot cyklister och hur infrastrukturen är uppbyggd kring biltrafiken i stället för cykeltrafiken. På vilket sätt skulle det vara bättre att jag cyklar 30 km/h bland barn och hundar på cykelvägen i stället för att cykla på vägbanan i samma hastighet som bilarna? Att cykla 30 km/h med en modern cykel är inte något onormalt och det behövs absolut ingen Tour de France-cyklist för att komma upp i den hastigheten.

Kör försiktigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar