fredag 1 mars 2013

Värmebölja

Under veckan har Borde varit bussig och fösa över en hel del varmluft. Nåja, i alla fall varm luft med tanke på vilken tid på året vi har. Jag har försökt utnyttja det och varit lite flitig med crossen på mornarna. Så jäkla skönt att kunna cykla utan långkallingar och kunna använda mbt-skorna i stället för vinterskorna (som jag skyr som pesten). Dessutom går det bra att ha vattenflaskan på ramen i stället för innanför jacka. Ett litet guldkorn i vardagen.

Men i morse var allt som normalt igen med blåst och snöfall och snö på den nu frusna slasken är inte rolig att cykla på så idag får det tyvärr bli inomhuscykling.

Jag har också skrivit ett brev till Transportstyrelsen för att få reda på hur bred cykelkärra som jag får dra med cykeln:

Hej Transportstyrelsen! Jag cyklar i stället för att köra bil och för att kunna få med med bagage använder jag en cykelkärra som fungerar bra i de flesta fall. Men i bland är kärran för liten och därför behöver jag bygga en bredare cykelkärra. Så nu undrar jag helt enkelt hur bred får den kärran vara för att jag lagligt skall kunna framföra den?

En följfråga av min första fråga är om den tillåtna bredden är så stor att jag inte får plats på cykelbanan utan att riskera övriga cyklister/fotgängares säkerhet, är det då tillåtet för mig att i stället använda vägbanan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar