tisdag 4 juni 2013

Jakten på den försvunna formen

Uppdraget att hitta formen går inte riktigt som jag hoppats på. Efter den tidigare förkylningen har jag lagt fokus på att köra så många högintensiva pass som kroppen och knoppen mäktar med. För att få lite extra skjuts till knoppen besökte jag gamla kamrater i Norrbotten i helgen och en träningshelg som Per Nilsson arrangerat.

Lördagen inleddes med 7,5 mils cykling och för att få till det lilla extra hade vi dessutom en mållinje som alla villa vara först över. Direkt efter start drevs farten upp och snittfarten låg länge runt 40 km/h. Min egen form var långt från den normala och jag blev också avhängd en stund och fick jaga ikapp första gruppen som vi kom ikapp någon mil före mål. Pulsen var sky high hela loppet och även en lång tid efteråt. Efter att ha inmundigat ett skrovmål på Grillen i Älvsbyn tog vi en runda på dryft två timmar i lite lugnare fart.

På söndag var det kallt och regnade vilket kanske var en anledning till att storleken på gruppen som ville vara med och cykla hade reducerats till ungefär halva styrkan jämfört med lördagen. Icke desto mindre fick vi till ca två timmar med blandade intervaller och det lät som att vi alla var väldigt nöjda med upplägget.
I går var det måndag och tidstempo med Gimonäs CK. Min tid var precis som vanligt drygt 28 minuter vilket indikerar att jakten på den försvunna formen fortsätter.

Till helgen är det dags för en tävlingsturné som inleds i Östersund på torsdag, Arlanda på fredag, Köping på lördag och Nynäshamn på söndag. Återkommer med rapport efter helgen.


Stora klungan från lördagens träningslopp fångad på bild av http://lindback.blogspot.se/

2 kommentarer:

  1. Det här med pulsen, lång tids uppehåll så blir blodvolymen mindre och det kompenseras med högre hjärtfrekvens på "samma" belastning, helt normalt

    Är dock vilopulsen markant högre så är det allvarligare, då är det nått skit kvar i din lekamen.

    Med lite distans, högfart och tävlingar för formtopp så blir det här kanon, formen går ju i vågor, och du hade en formtopp på Hammarö och normalt så kan en sån formtopp till inträffa 6-8 veckor senare med ordentlig vila och sedan hårdkörning. Det här blir kanon ju

    SvaraRadera
  2. Tack för uppmuntrade ord Stefan. Jag hoppas förstås att du får rätt :-)

    SvaraRadera