torsdag 23 juni 2011

Mitt SM-tempo

För att komma förbered till ett 5 mils tempo som det handlar om på SM har jag kört intervaller 50 minuter i stället för 40 minuter. Jag har kört fler pass på tempocykeln, både korta och lite längre. Åndå:

- Fick jag krampkänningar när det återstod drygt 1 km och fick slå av på tempot för att inte krampa ihop. Hade sett lustigt (och känts mindre lustigt) ut om jag varit tvungen att promenera uppför sista backen iförd dumstruten och trikåer.
- Sved det i ändalykten så att jag höll på att kräkas och varje liten obetydligt liten vägspricka är plågsam.
- Blev jag så trött att jag hade svårt att se vägen sista biten in mot mål. Snitthastigheten tickade över från 45,0 till 44,9 bara metrarna innan mål och det är jag väldigt nöjd över att ha klarat i 5 mil.
- Var jag så stel att jag hade problem att kliva upp på linjecykeln för att försöka rulla ut lite efter loppet
- Har jag stela och ömma muskler dagen efter
- Och ni som tänker att det ovanstående har en koppling till min ringa ålder: Prova själva först innan ni kastar första pilen i kuvösen.

Jag och många andra hade som målsättning att klämma mig in i top 10 (resultat här) men för att lyckas med det hade jag behövt vara i kanonform och det var jag inte. Som jag anade var det tätt mellan åkarna runt tiondeplatsen och och strax däröver och min 14 plats hade kunnat bli några pinnar bättre med fina ben. Men jag är ändå väldigt nöjd och det var roligt att få mäta krafterna mot dom bästa tempoåkarna i landet. Sen är jag än mer imponerad över hur Gustav Larsson lyckas köra så äckligt snabbt. Bara att låta imponeras och lyfta på hatten. Res

2 kommentarer:

  1. Jag är djupt imponerad, och utan att nämna din ålder så var du väl ändå klart snabbaste "gubbe"?!

    44,9 i snitt, helt amazing, själv orkar man ev med det i 5-6km om man verkligen tar i. Sen att köra på 50 i snitt är ju utopi, har provat då jag såg gurras tid ifjol och det är väl 1.5km sen ridå...så jag kastar inga pilar, är djupt impregnerad

    Intressant lista från 12-17 plats by the way

    Kanske lite tidigt för att undra, men kör du storfräsarlicens även nästa år, eller kommer du tillbaka och snor en plats för mig i resultatlistan nästa år?

    SvaraRadera
  2. Det var ett litet getingbo mellan placeringarna strax norr om tio och förmodligen dagsformen som avgjorde.

    Det är låååångt till nästa säsong och lite tidigt att fatta licensbeslut redan nu men jag tror att jag tänker bli licensierad veteran nästa år.

    Långt är också linjeloppet i morgon med 6 ggr uppför Gesundabacken och totalt 20 mil. Inte vet jag hur det ska gå till och jag tar för givet att jag och krampen tar en ny brottarmatch i morgon som seden bjuder numera.

    SvaraRadera