lördag 25 juni 2011

SM-linje

En stor klunga rullade iväg ut från Sollerön mot Gesundaberget kvart över 11 i går fm. Positionskrig och tävlingsiver i kombination gjorde att det gnisslade i bromsarna och var allmänt stökigt i klungan första sträckan fram till Gesunda. Där blev det trångt i Gesundabacken och på krönet blev klunga väldigt utdragen och min position långt bak  gjorde att det blev full jakt i utförsbakcen men det var inget som oroade mig eftersom jag var långt från den enda som behövde jaga ikapp täten.

Det visade sig dock bli ett hästjobb att köra ikapp huvudklungan eftersom ingen fler hade orken att köra tillräckligt hårt så jag fick köra ikapp själv och jag tänkte flera ggr att jag kommer tusan inte ikapp. Snyggt! Bli avhängd på första varvet helt i onödan. Men otåliga servicebilar som ville ligga nära klungan passerade och jag kunde få lite hjälp att komma ikapp klungan som körde relativt hårt. Även fast jag snyltade på servicebilarna fick jag köra en lång sträcka på rött.

Väl ikapp, kunde jag vila upp längst bak i klungan och jag provade tom lyckan (som traditionen bjuder) med ett litet ryck som inte blev så fruktsamt. Efter första rusningen gick det lugnt fram och när regnet kom sjönk farten ytterligare. När vi kom in till varvningen för andra gången (av 6 varv) fick jag bromsa till hårt för att klara kurvan upp mot langningen och då släpper bromsavajern från frambromsen. Hur kan det hända? Jag är dessutom helt säker på att jag kontrolldrog den innan start (eftersom jag bytt ram). Eftersom jag och Daniel inte får ha någon servicebil för att vi är för få fick jag vänta på den neutrala servicebilen som efter en minut (typ) kommer åkandes sist i karavanen. Innan jag fått hjälp med att skruva fast vajern igen var både klungan och resten av karavanen för långt borta för att jag skulle ha skuggan av en chans att hinna ikapp. Tog dock på mig regnjackan och körde ett varv till i ensamheten för att åtminstone få ett litet träningspass.

Resten av linjeloppet följde jag som åskådare vilket var spännande men förstås inte vad jag hade tänkt mig. Kul att det var riktigt mycket publik runt hela banan trots att det regnade mera till än från under hela loppet.

Nu återstår midsommarfirande med småsyskon och syskonbarn innan jag styr skutan upp mot Umeå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar