tisdag 30 oktober 2012

Kvällens utmaning på trainern

I kväll står det 5 st. fyror på 380 w på schemat. Jag vill inte påstå att jag längtar, men jobbet behöver göras och chansen att jag hittar någon annan som vill göra det tror jag är minimal. Bara att kavla upp ärmarna som det heter.

Annars väntar jag på att det odrägliga cykelvädret skall bli drägligt så att det går att cykla utomhus igen. Investerade i riktigt varma cykelbyxor i går. Det känns så bistert att kränga på sig tajtsen och köra utomhus i vintertemperatur. Det blir liksom aldrig varmt, även om det finns dubbla långkallingar under. Jag börjar kanske bli gammal? Eller så har jag bara ledsnat på att frysa. Det kan ju också vara så att jag har blivit både gammal och frusen.


Kvällens pass på trainern. Jag utgår från 400 W eftersom det som är referensen. Eftersom jag planerar 380 w i kväll kommer jag att köra på 95 % av referensen.

12 kommentarer:

  1. Per Nilsson, med kropp som en tonåring30 oktober 2012 kl. 23:00

    Jag körde på ungefär samma effekt ikväll. Ja samma som din uppvärmningstrappa alltså... Hoppas verkligen att det gick bättre för dig än för mig - jag var djupt oense med min kropp om var gränsen mellan skamligt och OK gick. Min förhoppning är att höstens andra och tredje intervallpass kommer gå bättre :)

    Till det positiva från passet tar jag den blåa nagel jag fick av att klämma tummen mellan bakdäck och ram (medan jag satt på cykeln), det MÅSTE innebära att jag är väldigt ung och smidig i kroppen (du har ju sett min sadelhöjd). Siffror ljuger liksom inte.

    SvaraRadera
  2. Om du kör nästa pass utan att ha tummen fastklämd mellan ramen och hjulet kanske det går lägttare :-)

    SvaraRadera
  3. Du har sannolikt rätt, men ger det lika bra träning...?

    Jag var på gymmet idag - imorgon har jag planerat åka förbi ålderdomshemmet och sno en rullator.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Akta tummen så att den inte fastnar mellan hjulet och rullatorn bara :-)

      Radera
  4. Tänk på att hålla tummen borta från hjulen bara dom är svåra att styra annars.

    Mats det var imponerande Wattsiffror på det passet, blev alldeles matt i benen bara av att läsa dom.

    SvaraRadera
  5. Janne, angående effektsiffrorna så är det ju MINA siffror. Men jag anvädner dom för att jämföra med tidigare år och även utvecklingen under vinterträningen. Har du provat TTS 4? Jag tycker att den ger ett MYCKET stabilare intryck vad gäller kalibreringen. Trots att jag hade samma rutiner inför en kalibrering när jag körde TTS 2 så varierade kalibreringsvärdet men med TTS 4 så får jag samma kalibreringsvärde varje gång. Tolkar jag som positivt.

    SvaraRadera
  6. Har inte beställt TTS 4 än, måste väl det antar jag men nu kan jag ju skylla mina låga watt siffror på gammal utrustning?

    SvaraRadera
  7. Vad säger du om 4min vs 8min intervaller? Mer än att 4 min troligtvis körs på högre effekt, vad är skillnaderna i träningen som man får?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag vänder på resonemanget och i stället utgår vad jag vill träna så finns det framför allt två saker som jag använder trainern till. 1. tröskelträning, 2. VO2-max. Jag tränar tröskeln för att öka min relativa prestationsnivå. VO2-max tränar jag för att öka min absoluta prestationsnivå. När jag tränar VO2-max kör jag väldigt när min maximala förmåga och då är 8 minuter helt enkelt för länge eftersom jag kör över min mjölksyratröskel. Jag skulle helt enkelt inte orka 8 minuter. Då är 3, 4 eller kanske 5 minuter rimligare och arbetstiden blir total mellan 15 och 20 minuter.

      Tröskelpassen har en längre arbetstid (50-60 minuter) med en lägre intensitet och då vill jag köra längre intervaller eftersom det annars blir för hattigt. Med längre intervaller menar jag 8 till 20 minuter.

      Hoppas det var en begripligt svar.

      Radera
    2. Hej, tack för svaret. Så om jag kör 8-minuters intervaller på ca 80-90% (sweet spot?) av min FTP så höjer jag alltså min FTP, medans en ännu högre intensitet på låt säga 90-110+% av min FTP men under kortare intervaller (4min) bidrar mer till ökad VO2max ?

      Radera
  8. Nu är jag ju mer cyklist än fysiolog men så har jag förstått att det hänger ihop. Det är i alla fall den basen som jag utgår från när jag planerar min kommande träning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte heller fysiolog, men som superamatör till cyklist är det alltid tacksamt med lite information från rutinerade cyklister. :) På mina 5x8min (med 3min vila) och med TrainerRoad's effektberäkning på min trainer så klarar jag av att hålla ca 250w så det är en bra bit kvar till något att snacka om..

      Radera