fredag 24 maj 2013

Det här med vila

Är inte så enkelt och speciellt inte nu när SM närmar sig med stormsteg och formen är borta med vinden eller nåt i den stilen. Med tanke på att jag just lämnat en förkylning bakom mig vågar jag inte riktigt chansa och slarva med vilan. Men i morgon, då jäv....

Tänkte prova ett nytt upplägg på intervaller som jag inte kört tidigare. 30 s strax över tröskel och 30 s strax under tröskel. Upprepa 15 ggr i två block. Provade det på temporaketen utomhus (jo, det går Tom) men eftersom jag saknar effektmätare får det bli en blandning mellan puls och känsla som styr intensiteten. Fick till ett bra första block med 15 st intervaller när jag körde över en broskarv, fick genomslag och spräckte min Stinger-9 bak. Suuuuuuuuuurt!

Nu har jag lagt in programmet i trainern (Tacx Fortius) och tänkte prova upplägget med lite mer styrd på effekt. Jag tycker att jag får svårare och svårare att få upp pulsen ju äldre jag blir, så akta er för det. Bytte också ut ett cykelpass i veckan mot ett rullskidpass faktiskt. För några år sedan var jag inne i en Vasaloppssatsning och försökte mig på rullskidor. Men efter att ha kraschat flera ggr och slagit mig så åkte dom längst in i förrådet. Men i onsdags åkte dom fram igen när jag fick för mig att köra ett pass på 2 timmar. Insåg rätt snart (komiskt) att jag inte var så tränad i överkroppen och armarna kroknade direkt. Återstod att åka mer med benen men eftersom ryggen var fylld med mjölksyra så var dom inte till någon användbar nytta heller. Efter 1:40 gav jag upp och det blir knappas någon fler nypremiärer. Någon som vill köpa dom kanske? Har ett svagt minne av en annons på Blocket för några år sedan där det stod nåt i stil med "Rullskidor säljes. Hade sålt stavarna också om dom inte hade varit lindade runt en tall i Mora". Så illa är det inte för mig (ännu) men skulle hellre haft ett par skateskidor i stället för dom klassiska som jag har nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar