tisdag 21 maj 2013

Post förkylning

Nu verkar det som att jag befinner mig i post förkylning (peppar, peppar). I söndags kände jag mig frisk för första gången sedan Hammarö för tre veckor sedan. Har cyklat lite då och då under denna period men inget som kommer att hamna i träningsdagboken. I går var det dags för Gimonäs träningstempo vilket var det första för mig i år. Jag är osäker på sträckan men tiden ligger kring halvtimmen. Tänkte att jag inte skulle köra livet ur mig och startade av den anledningen rätt förnuftigt men märkte direkt att trots att jag tog i lite så slog pulsen i det närmaste i taket. Efter ett tag började jag dessutom att blöda näsblod rätt ordentligt och det slutade inte förrän jag kom i mål och tempokostymen blev onödigt nerblodad. Jag vet inte vilken snittfart jag fick till men det var nog långt från någon rekordfart. Skippade eftersnacket med övriga cyklister och tog i stället närmaste vägen hem till duschen. Lite skillnad från rekordformen i Hammarö för tre veckor sedan.

Förkylningen och förändringen av formen har gjort mig lite stressad eftersom det bara återstår 3 veckor innan resan ner till Åstorp och SM. Kommer att lägga fokus på träning med tempocykeln och högintensiva pass. Ofta hör jag hur proffsåkarna inte verkar träna på tempocykeln utan dammar av den inför SM eller något stundande etapplopp. För mig som är plus 40 så är det inte självklart att sitta i tempoposition. Framförallt inte halv sju på morgonen när jag var ute på morgonpasset före jobbet i går. SM-tempot på fem mil i den ställningen kändes helt plötsligt väldigt främmande.

Ett tips till nästa grillning är Santa Maria - Chili.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar