lördag 26 april 2014

fredag 25 april 2014

Tema SKITREGEL


För er som är "very tall"!!! kommer goda nyheter.

torsdag 24 april 2014

Tävlingspremiär

På lördag är det tävlingspremiär för i år när Örestadsloppet går av stapeln i Barsebäck. På lördag är det 30 km tempo och på söndag ca 10 mil linje. Efter en snabb titt på startlistorna verkar det vara ett starkt startfält att tampas med.

Startlistan för tempoloppet finns här: http://www6.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_603113/cf_69694/startlistaorestadstempot2014.PDF

Startlistan för linjeloppet finns här: http://www6.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_603114/cf_69694/startlistaorestadsloppet27april2014.PDF

söndag 20 april 2014

SKITREGEL

I går körde jag enligt coach @larssonpetter 30 km tempo på raketen med full insats. Det var blåsigt som tusan och vinden slet ordenligt i mitt 90 mm framhjul och stundtals var det lite vingligt så att säga. den 30 km långa resan tog drygt 40 minuter och den första halvan kändes bra men sedan började ovanan att sitta som en makrill göra sig till känna. Jag kämpade på ordenligt och effekten landade på 360 W.

På tal om temporakteten är jag ordenligt upprörd av de nya reglerna som inkluderar även växelspakarna i 80 cm-avståndet. Det betyder att jag på mina 188 cm får ytterligare 6 cm mindre avstånd att få plats på och det var trångt redan innan denna uppfuckade regel kom till. Jag kan inte göra annan tolkning än att Shimano med sina elektroniska växlar har haft ett finger med i spelet och att UCI gett vika för lobbyverksamheten eftersom det betyder att växelspakarna inte behövs och kan ersättas av styret. Usch och fy och skämmes i så fall. Jag tänker på ett tweet från Taylor Phinney till UCI-chefen när har frågade varför han inte ska kunna få plats på sin tempocykel. Svaret han fick var att man skulle undersöka saken. Jag kan inte göra annat än att ställa samma fråga. Min gissning är att denna regel kommer att modifieras till nästa år. Det är inte rimligt att en person som är 170 cm ska ha samma avstånd att förhålla sig till som någon som är 190 eller 195 som tex @pelleni80 är. Trots att jag har flyttat bak sadeln 2 cm och håller i växelspakarna i stället för styret slår mina knän i armbågarna varje tramptag. Lite ironiskt står det i reglerna att tempocykeln skall ha ett styre som gör det säkert att framföra cykeln. Ja, kära regelmakare hur säkert är det att cykla i 50 knyck eller mer när det enda greppet i styret är två små växelspakar samtidigt som knäna knuffar på armbågarna? Prova vet jag. SKITREGEL!

måndag 14 april 2014

Åter till verkstan

Efter lyxträningen på Mallis återgick träningen till den mindre glamorösa varianten - inomhus på trainern. Tog tre vilodagar innan jag tog mod till mig och gränslade trainern för lite forcerad tröskel. 6 stycken femmor slet jag mig igenom på 380 w. Kändes varken bra eller dåligt men helt klart JOBBIGT (tydligen något återkommande inom träningsbranschen?).

Nu väntar några dagars jobb i El Stockholmo och trots att cykeln redan var packad i väskan kunde jag inte motivera mig att ta med den. Jag är helt enkelt kräkless just nu på att packa/packa upp och släpa på cykeln. Lägg till flygbolagens förvirrande besked om priser och regler så förstår ni lite bättre. Det får bli tre vilodagar till i stället vilket nog inte är helt uppåt väggarna eftersom jag dessutom är lite däpt i näsan. Samtidigt tänker jag på Tempofantomen Tomas Åbergs bevingade råd: "Man måste våga vila efter Mallis". Och en flerfaldig världsmästare kan väl knappas ha fel?

torsdag 10 april 2014

Sammanfattning av Mallis

Så var Mallisresan över för denna gång och återigen kan jag tacksamt konstatera att vädret varit på min sida. Att i början av april få en dag med skitväder, en dag ok och resterande 7 med kanonväder känner jag mig tacksam över. Det kan förmodligen vara både kallare och blötare än så utan att vara onormalt.

En sammanställning från årets cykling.

  • 8 Dagars cykling och 1 dag vila
  • 41 timmar träning fördelat på 5 dagar med enbart distanspass (210 w) och 3 dagar med distanspass som inkluderat tröskel 340 w eller forcerad tröskel 370 w.
  • Körde hela bergskedjan (i år också) fast uppdelad på flera etapper.
  • Klättrade uppför Sa Calobra på 33:40 minuter och 370 w i snitt vilket är en bit från rekordet på 30:00 minuter blankt. Skulle behöva kämpa med dieten parallellt med träningen (obs, inget beslut utan bara ett konstaterande).
  • Elektroniska växlar är en fröjd jämfört med mina tidigare mekaniska Dura Ace.
  • Vittoria-däcken saknar nästan helt fäste när vägen är blöt. Continental fungerar betydligt bättre upplever jag.

Nu blir det förhoppningsvis ett par dagar med vila (eller hur @larssonpetter?) innan nästa träningsvecka börjar.

 

Sammanfattning av Mallis

Så var Mallisresan över för denna gång och återigen kan jag tacksamt konstatera att vädret varit på min sida. Att i början av april få en dag med skitväder, en dag ok och resterande 7 med kanonväder känner jag mig tacksam över. Det kan förmodligen vara både kallare och blötare än så utan att vara onormalt.

En sammanställning från årets cykling.
  • 8 Dagars cykling och 1 dag vila
  • 41 timmar träning fördelat på 5 dagar med enbart distanspass (210 w) och 3 dagar med distanspass som inkluderat tröskel 340 w eller forcerad tröskel 370 w.
  • Körde hela bergskedjan (i år också) fast uppdelad på flera etapper.
  • Klättrade uppför Sa Calobra på 33:40 minuter och 370 w i snitt vilket är en bit från rekordet på 30:00 minuter blankt. Skulle behöva kämpa med dieten parallellt med träningen (obs, inget beslut utan bara ett konstaterande).
  • Elektroniska växlar är en fröjd jämfört med mina tidigare mekaniska Dura Ace.
  • Vittoria-däcken saknar nästan helt fäste när vägen är blöt. Continental fungerar betydligt bättre upplever jag.
Nu blir det förhoppningsvis ett par dagar med vila (eller hur @larssonpetter?) innan nästa träningsvecka börjar.