måndag 14 april 2014

Åter till verkstan

Efter lyxträningen på Mallis återgick träningen till den mindre glamorösa varianten - inomhus på trainern. Tog tre vilodagar innan jag tog mod till mig och gränslade trainern för lite forcerad tröskel. 6 stycken femmor slet jag mig igenom på 380 w. Kändes varken bra eller dåligt men helt klart JOBBIGT (tydligen något återkommande inom träningsbranschen?).

Nu väntar några dagars jobb i El Stockholmo och trots att cykeln redan var packad i väskan kunde jag inte motivera mig att ta med den. Jag är helt enkelt kräkless just nu på att packa/packa upp och släpa på cykeln. Lägg till flygbolagens förvirrande besked om priser och regler så förstår ni lite bättre. Det får bli tre vilodagar till i stället vilket nog inte är helt uppåt väggarna eftersom jag dessutom är lite däpt i näsan. Samtidigt tänker jag på Tempofantomen Tomas Åbergs bevingade råd: "Man måste våga vila efter Mallis". Och en flerfaldig världsmästare kan väl knappas ha fel?

6 kommentarer:

  1. Jadu de där med vila tror jag vi sysslar för litet med faktiskt. Tycket min effekt peakade i mars med 375w på 4x4 VO2. Men nu krämar man ut mindre. Kanske borde vila lite mera? Nåväl kör väl på som vanligt, rakt in i kaklet och hoppas på det bästa =)

    SvaraRadera
  2. Det gäller förstås att vila vid rätt tillfälle och då är den effektiv :-) Att vara sin egen coach har jag övergett och det är därför jag har tagit hjälp av @larssonpetter och jag litar helt på hans plan som jag försöker följa till punkt och pricka. Utvärderingen gör jag efter säsongen och fram till dess tror jag det är naturligt att ha bra och dåliga perioder. "stick to tha plan" som Tom Pietilä brukar säga :-)

    SvaraRadera
  3. Håller med dig Mats, jag försöker köra efters Petters plan så långt det går i min vardag. Funkar bra tycker jag. Om något omprioriteras så är det distanspassen till förmån till de med mera kvalitet.
    Igår var jag ut i motvinden och tuggade styrlinda. Nöjd med 272w i snitt på första timmen. Ett bra sweetspotpass med andra ord =)..
    Idag är det vila och imorgon dags för trösklar 4x10 på 320w... låter som en fin tisdag!
    Jo vad säger du Mats om en träningsvecka på Mallis eller Alicante i oktober? Jag funderar på det och de skulle vara kul med sällskap =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försöker kanske ta mig ner till Mallis en gång till under våren men sedan tror jag att det blir bokslut på det resmålet. Efter några års cyklande på ön har det säker blivit över 1000 mil och så stor är den inte att det fortfarande känns kul. Mot nya resmål helt enkelt.

      Radera
    2. Då kanske Alicante och Murcia området kan vara något. Verkar vara fint ställe =)
      Kör hårt idag! och lycka till inför sommarens tävlingar!

      Radera
  4. Ja, någon resa till fastlandet för att få utforska nya marker ligger nog närmare till hands. Men träningsläger i oktober? För mig skulle det vara som att elda för kråkorna att ha träningsläger då. I så fall en ren solsemester :-)

    SvaraRadera