söndag 20 april 2014

SKITREGEL

I går körde jag enligt coach @larssonpetter 30 km tempo på raketen med full insats. Det var blåsigt som tusan och vinden slet ordenligt i mitt 90 mm framhjul och stundtals var det lite vingligt så att säga. den 30 km långa resan tog drygt 40 minuter och den första halvan kändes bra men sedan började ovanan att sitta som en makrill göra sig till känna. Jag kämpade på ordenligt och effekten landade på 360 W.

På tal om temporakteten är jag ordenligt upprörd av de nya reglerna som inkluderar även växelspakarna i 80 cm-avståndet. Det betyder att jag på mina 188 cm får ytterligare 6 cm mindre avstånd att få plats på och det var trångt redan innan denna uppfuckade regel kom till. Jag kan inte göra annan tolkning än att Shimano med sina elektroniska växlar har haft ett finger med i spelet och att UCI gett vika för lobbyverksamheten eftersom det betyder att växelspakarna inte behövs och kan ersättas av styret. Usch och fy och skämmes i så fall. Jag tänker på ett tweet från Taylor Phinney till UCI-chefen när har frågade varför han inte ska kunna få plats på sin tempocykel. Svaret han fick var att man skulle undersöka saken. Jag kan inte göra annat än att ställa samma fråga. Min gissning är att denna regel kommer att modifieras till nästa år. Det är inte rimligt att en person som är 170 cm ska ha samma avstånd att förhålla sig till som någon som är 190 eller 195 som tex @pelleni80 är. Trots att jag har flyttat bak sadeln 2 cm och håller i växelspakarna i stället för styret slår mina knän i armbågarna varje tramptag. Lite ironiskt står det i reglerna att tempocykeln skall ha ett styre som gör det säkert att framföra cykeln. Ja, kära regelmakare hur säkert är det att cykla i 50 knyck eller mer när det enda greppet i styret är två små växelspakar samtidigt som knäna knuffar på armbågarna? Prova vet jag. SKITREGEL!

3 kommentarer:

  1. Jag är inte förvånad att just cykelsporten hittat på en regel som inte funkar. SKIT UCI
    Jag skiter då fullständigt i att ändra nått, om jag ska tävla och nån bråkar så struntar jag helt enkelt i att cykla, problem solved

    SvaraRadera
  2. Imponerande effekt! hur mycket klarar du på trainer över samma tid?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag har inte kört full gas på trainern så länge som 40 minuter så svaret är att jag inte vet. Tre tjugor brukar jag maxa på 340 W men det blir kanske inte riktigt jämförbart.

      Radera