onsdag 20 november 2013

Lite segt

Det verkar som att jag lyckats hosta sönder ett revben tidigare i veckan vilket gör att det är lite kämpigt att andas djupa andetag. Att köra intervaller med värk i benen blir liksom extra kämpigt när det smärtar i revbenen varje djupt andetag.

Nåja, trots skavanken provade jag på ett styrkeintervall på trainern i går och sadlade sedan vintercykeln för distans i morse. Guppen är jobbiga för revbenen men med lite framförhållning kan jag lindra problemet genom att släppa styret med ena handen när det vankas gupp och ojämnheter.

Detta är andra veckan som jag tränar regelbundet efter mastodontuppehållet tidigare i höst. Träningen är dock inte så strukturerad ännu utan lite handlar det om att prova lite olika varianter på pass. På ett övergripande plan har jag fortfarande inte bestämt mig om det blir styrketräning eller inte. Jag är övertygad att jag borde men har seriösa problem att motivera mig till den träningen. Dels är den tråkig och dessutom har jag konstant träningsvärk. Det är som att mina benmuskler inte längre klarar av excentriskt arbete. Det kanske är frästande att tro att värken kommer att ge med sig och klinga av men flera vintrar med konstant träningsvärk i 5-6 månader talar ganska mycket mot det resonemanget.

Effekten är inget att skryta med just nu. Känns skönt att ha en effektmätare i vevpartiet som kompletterar trainerns effektmätning eftersom den senare kan visa lite hur som helst. I de flesta fall visar den väldigt stabila värden men i andra fall helt tokigt. Det går att lära sig hur man ska cykla för att effektmätningen skall bli bra, lite som att lära känna den lite. Men med en mätare i vevpartiet som jag litar mer på behöver jag inte fundera på om trainerns mätningar är rätt eller fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar