onsdag 8 januari 2014

2 x tröskel

I träningssammanhang kan tröskel betyda att man kör tröskelintervaller men det kan även betyda att det är en mental tröskel att träna. Just nu ligger jag i en period där det står tröskelintervaller och distans på schemat men mentalt har tröskeln för att sätta mig på cykeln varit för hög och träningen har blivit lidande.

När jag är ledig och har tid att träna poppar det upp andra saker som inte har med cyklingen att göra som jag gärna ägnar mig åt i stället. Julledigheten är ett lysande exempel när antalet träningspass är så få så inte ens den lataste motionären hade varit nöjd. Lyckligtvis är ledigheten över för denna gång och det blir naturligt att cykla igen. Vi bor ju numer 12 km från jobbet och i stället för att åka bil till och från jobbet och sätta mig på cykeln när jag kommer hem försöker jag att ta jobbcyklingen som träning. Inte helt enkelt att dra igång tröskelintervaller kl. 7 på morgonen dock men på väg hem brukar det kännas lite lättare. Förhoppningsvis kommer jag i gång med träningen enligt planen som coach Petter har gjort.

I går blev det 4x10min till jobbet och hem ett återhämtningspass, totalt knappt 3 timmar. I morse planerade jag ytterligare tröskelpass (3x15min) men 4 timmars sömn satte stopp för det och det fick bli dryga timmen på distanseffekt i stället. Förhoppningsvis har kroppen vaknat tillräckligt om ett par timmar så att jag kan köra det planerade tröskelpasset på hemvägen.

1 kommentar:

  1. Intervaller nyvaken och återhämtningspass på eftermiddagen? Skönt att det inte bara är jag som har otur när jag tänker ibland... ;)

    Kör hårt nu så vi slipper vänta på dig på var och varannan bergstopp i Maj - igen ;-D

    SvaraRadera