söndag 21 april 2013

Årets första race

Idag var det Mallorca Classic (http://vueltamallorca.com/mallorca-classic-en/) som är ett motionslopp där en av två grupper startar på Palma Beach. Den andra startar i Muro och båda grupperna körs med pace första sträckan fram till Inca där det är nystart med fri fart. Först upp till Lluc och sedan vidare upp till Piggen. Därefter sista berget uppför Soller innan avslutningen via Santa Maria och La Cabarnete.

Efter starten i Inca blev det som väntat full fart från start och den 700 man stora klungan blev till ett låååångt snöre. In i Selva där första stigningen börjar kommer vi i 300 knyck med bredställ men lutningen på stigningen gör att farten avtar direkt. Jag ser att täten försvinner iväg framför mig men försöker ta det lugnt och köra i min fart som jag tror att jag klarar alla stigningarna i. Efter ca 500 höjdmeter planer det ut några km vilket gör att jag och några andra medtävlare kommer ikapp täten som är ca 40 cyklister. Vi följs åt uppför Piggen men i utförskörningen vill jag inte pressa min ovana uförstteknik och blir distanserad från täten igen. På väg ner har en av de tusentals motorcyklister som alltid kör genom bergen på helgerna krockat med en av tätcyklisterna som ligger hopkurad på vägen vilket gör min nerfärd om möjligt ännu mer beskedlig.

Nere i Soller är jag efter igen men kommer ikapp i motlutet upp till Sollertunneln där stigningen startar. Direkt från starten av stigningen drar en ganska stor grupp upp farten i en hastighet som det inte ens finns en teoretisk möjlighet för mig att följa med i utan jag tuffar på i min egen fart utan att det är plågsamt. Utförskörningen utför Soller går ganska sakta eftersom det är tät mellan kurvorna. Sista biten från passet in till mål via Santa Maria går i bra fart och in på upploppet på Palma Beach är vi en klunga på 10 till 15 personer som jag vinner klungspurten i. Det ryktas att någon sett mitt namn på en 13:e plats men det är obekräftade uppgifter men jag tror att det är ganska rimligt.

Även Per Nilsson och Henrik Blom från Team Norrbotten körde dagens race men några resultat för dom har jag inte just nu. Dock verkade båda riktigt nöjda.

Morgondagen är tänkt att vara sista cykeldagen på Mallis för denna gång men vädergudarna verkar bjuda på blöta så jag kanske tar en vilodag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar