fredag 26 april 2013

Prologen Hammarö

Tidigare i kväll gick prologen på Hammarö 3-dagars av stapeln. Kallt väder men men mestadels sol som såg till att det blev lite varmare. Som vanligt kändes det extra nervöst för att det var årets tävlingspremiär. Hur är egentligen formen? Hur kommer det att kännas? Klarar jag kurvorna och så vidare. 

Prologen var förstås bara 3 km och tog ca 4 minuter så någon stor värdemätare skulle jag inte kalla det. Den kommer i morgondagens tempolopp på 17 km. 

Hade förberett mig med en ganska bra uppvärmning vilket också behövdes för att få upp värmen rent allmänt. På grund av tävlingsnerverna så blev det som vanligt stressigt in i det sista fram till starten kl. 19:37 trots att jag trodde jag både gott om tid och reservtid. Ingen panik men tillräckligt tight för att hinna stressa upp mig lite extra. 

På fyra minuter finns det inte så mycket att spara på men det betyder inte att det går att köra för fulla muggar direkt från start. Lite sans måste det finnas första två minuterna men sedan är det dags att börja kräma ur det benen har att erbjuda för stunden. Sen gäller det till sist att gräva längst ner i fickorna sista 300 meterna för att kapa sista sekunden. För när det är fyra minuters körning blir det små tidsavstånd och det finns inte tid att bjuda medtävlarna på någon onödig sekund.

Tyckte faktiskt att jag lyckades med min strategi hela vägen. Till min hjälp hade jag tiden från förra året i minnet så att jag kunde hålla koll på den. Det blev också en bättre tid än förra året och jag gick in på 3:59 vilket räckte till en 4:e plats i elitklassen. 3 sekunder efter snabbaste man. 

I morgon är det först tempolopp och senare på kvällen blir det GP-lopp på Hammarö. Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar