tisdag 29 april 2014

Örestadsloppet

På linjelopp som är så korta som detta går det ofta snabbt från första metern och detta lopp var inget undantag. Full gas från start. Dessutom var ville alla vara långt fram i kurvan före kantvindssträckan vilket också bidrog till full gas. Så fortsatt det när klungan till slut sprack av på varv 6/10 satt jag för långt bak och blev kvar i svansen så var den tävlingen slut. Fortsatte drygt ett varv till tillsammans med Kalle W och en dansk innan både Kalle och jag klev av. Vi hade en timmes cykling till hotellet som krafterna skulle räcka till också.

När nästa tävling blir av får vi se. Resan till Barsebäck kostade både pengar och frustration. Att släpa på två cykelväskor, varav den ena tung som satan och dessutom vanligt bagage tär på energin. Allmänna transportmedel är helt enkelt inte lämpliga när man har mycket bagage. Dessutom duggar medresenärernas checka kommentarer om mitt bagage täta. "Ska du vara borta hela helgen" eller "Åhhh dom där borde vi ha på våra shoppingresor" har jag hårt flera gånger under helgen.

En cykelväska är ok men två är INTE ok. Tveksamt om det kommer att hända igen (iaf för mig).

Några effektkurvor har jag inte hunnit analysera ännu men med en blick suddig av mjölksyra kunde jag se att snitteffekten var 405 w efter 20 minuter och jag tror snittfarten vid samma tillfälle var 44 lm/h. Tack för kaffet!

Regerstrul och diskningar verkar ha upprört många och tydligen fick sig arrangörerna i målvagnen en utskällning också. Vad gäller regelbrott och diskningar så var förutsättningarna före loppet glasklara. Höger sida på vägen och runda refuger på höger sida. Missar man det, riskerar man att bli diskad. Så långt är det enkelt men det blir opraktiskt och inte riktigt så bra cykellopp som det skulle kunna bli om vägen hade varit avstängd. Här tror jag att SCF och distrikten borde jobba lite på sin relation med berörda myndigheter. Det gäller att sälja cykling som en sport och inte något som kan arrangeras i mån av plats och tid.

Vad gäller utskällning av arrangörer så är det inte direkt så att föreningar som vill arrangera cykellopp växer som ogräs. Dom som väl gör det ska vi vara rädda om. Jag är säker att dom som frivilligt avsatte sin fritid till förberedelser och hela helgen för att vi skulle få tävla gjorde sitt bästa. Missförstånd eller misstag får redas ut i samförstånd. Det viktigaste är väl att det inte skedde några olyckor. För det gjorde det väl inte?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar